Blog

Fototips – hur exponera vid höga ISO-tal

Färdig bild

Hej,

För oss som jobbar med bröllop eller evenemangfotografering är det viktigt att kunna leverera bilder av hög teknisk kvalitet trots att det är lite halvdunkelt och belysningen är svag. Tidigare använde jag en Nikon D90 men har nu investerat i en Nikon D7000. Den har avsevärt mycket bättre fotokänsla i sig samt att den levererar bättre bilder på höga ISO-tal.
Men, att ha en kamera som på ett bra sätt hanterar höga ISO (> ISO 1600) räcker inte. I videon visar jag hur viktigt det är att också exponera rätt. Om bilderna underexponeras ökar bruset markant i efterbehandlingen och detta trots en bra kamera.

Nedan är bilderna jag pratar om i videon samt 1:1 utsnitt för lättare jämförelse. Klicka på bilderna för att se dem större. Jag fotograferade alltså samma motiv, en grymt smutsig och dammig eldosa (?), med olika slutartider. ISO (3200) och bländare (f/5) var samma för alla bilderna.

Den färdiga bilden redigerade jag enkelt. Jag bara la på min Rough & Grainy preset. Den finns för nerladdning.

Hoppas det gav något. Min nuvarande e-bok hittar ni till försäljning på Györffy Foto Tips.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “Fototips – hur exponera vid höga ISO-tal”

  1. Lasse 09 Okt, 2011 at 21:57 #

    Tack för jämförelsen, den var givande!
    Har även själv D90 och funderar på D7000 – som jag lånade när jag fotade på ett bröllop i somras. Mycket trevlig erfarenhet! Får se om det blir ett köp snart eller om jag väntar till D7000:s efterföljare! :-)

  2. Peter Györffy 10 Okt, 2011 at 13:27 #

    Hej Lasse,

    Jag är otroligt nöjd med min D7000. Det är inte bara en uppgraderad D90 i mitt tycke.

    Kul att du gillade filmen. Har en idé till på G som jag vill testa vad gäller ISO kontra över- och underexponering.

    Tack!

    Mvh Peter

    • Lasse 16 Okt, 2011 at 23:51 #

      Skall du möjligen testa skillnaden i brus vid fotografering av ett motiv för olika ISO-inställningar, där du samtidigt kompenserar och/eller inte kompenserar med slutartid eller bländare?

      Det skulle vara intressant att även se olika sådana varianter för din D7000.

      /Lasse

Kommentera